Znak LBanerZnak P
Pasek

Menu

Modelarstwo

Gotowe kolekcje

Warsztat

Historia

Kontakt

Linki


Praca z aerografem.

Kolejność nakładania kolorów.

Najlepiej zachować kolejność od najjaśniejszych do najciemniejszych. Farby jaśniejsze kryją słabiej niż kolory ciemne i potrzeba więcej warstw do zamalowania ciemniejszych powierzchni. Kolor czarny i czerwony na sam koniec z tego względu że są najtrudniejsze do późniejszego zamalowania. Dla koloru białego, żółtego najlepiej przygotować podkład z koloru jasno-szarego. Farba szara ma lepsze krycie, a nałożenie koloru białego zachowa swoją barwę nawet przy tylko jednej warstwie.

Aerograf – problemy z malowaniem.



„Oczka na rosole” – efekt powstaje na powierzchniach zanieczyszczonych tłuszczem lub olejem, czasem na elementach wykonanych z żywicy. Tylko gruntowe czyszczenie modelu przed malowaniem pozwoli wyeliminować tą przypadłość. Sposoby są takie, umycie detalu w wodzie z dodatkiem proszku, przemycie benzyną ekstrakcyjną lub zastosowanie podkładu pod właściwy kolor.

„Pajączek” – efekt malowania rozdmuchany, wyglądający jak pajączek. Możliwe, że farba jest zbyt rozcieńczona albo za duże ciśnienie powietrza. Farba musi mieć konsystencję mleka. Można dodać farbę lub zwiększyć odległość malowania, zmniejszyć ciśnienie powietrza.

„Kałuże i zacieki” – efekt występuje gdy zbyt długo trzymasz podczas malowania aerograf w jednym miejscu. Pomaga regulacja wypływu strumienia farby. Lepiej pomalować model kilkoma delikatnymi i cienkimi warstwami niż jedną grubą.

„Nierówna lub podwójna linia” – możliwe że została uszkodzona dysza aerografu lub zgięto igłę. Pomaga porządne wyczyszczenie i sprawdzenie igły pod lupą.



„Krople wody w farbie” – kompresor może skondensować parę wodną ze sprężonego powietrza i wraz z farbą może pokryć model, nie pożądany efekt. Można unikać malowania w wilgotne dni, lub stosować butle z CO2 lub azotem, tu występuje problem ekonomiczny.

„Kurz i śmieci w farbie” – możliwe, że jest to wina otoczenia w którym pracujesz.

„Tarka” – niedostateczne rozrzedzenie farby lub zbyt duża odległość aerografu od modelu. Farba dociera do malowanej powierzchni prawie sucha, powstają grudki.

Mieszanie farb.

Dobrze przygotowana farba powinna mieć konsystencje mleka, czyli nie może być zbyt lejąca ani zbyt gęsta.

Do rozcieńczania farb akrylowych można stosować: wodę destylowaną, spirytus zmieszany z wodą, alkohol izopropylowy. Z kolei do rozcieńczania farb olejnych stosujemy: terpentynę, biały spirytus, benzynę ekstrakcyjną, benzynę lakową, rozcieńczalnik „Wamod”.

Każdy rozcieńczalnik to inna proporcja dodawania do farby, należy eksperymentować.

Powrót

Michał Majewski © Wszystkie prawa zastrzeżone | Kobierzyce 2009