Znak LBanerZnak P
Pasek

Menu

Modelarstwo

Gotowe kolekcje

Warsztat

Historia

Kontakt

Linki




I wojna światowa.

To brytyjski inżynier w 1914r zrozumiał, że wojna w Europie może stać się prowadzącą do impasu wojną pozycyjną i zaproponował budowę opancerzonych gąsienicowych wozów bojowych, które miały zmienić ten stan rzeczy. Francuzi wpadli na dobry pomysł, ale początkowo byli zwolennikami opancerzonych traktorów, których zadaniem miało być wyłącznie robienie przejść w zasiekach z drutu kolczastego. Pierwsze użycie bojowe brytyjskich Tank MARK I miało miejsce 15 września 1916 roku. A 20 listopada 1917 roku wojska brytyjskie przeprowadziły pierwszą w historii wojen ofensywę pancerną, wykorzystując 476 czołgów do zrobienia liczącego 19 kilometrów dł. Wyłomu w linii frontu. Miało to miejsce pod Cambrai, w najsilniejszym sektorze linii Hindenburga.

Ciężkie czołgi przerywały linię frontu i obronę wroga, a lekkie i szybkie wykorzystywały te wyłomy do ataków na tyły przeciwnika przy wsparciu piechoty. To zaś z kolei spowodowało powstanie pierwszych transporterów opancerzonych.

Foto: Am 9.6.1918 wurden von der Abt. 1 OLt Skopnik und Lt Bartens durch artillerietreffer getotet. Wagen 560 fiel nach Granatwerfer aus. Nur Wagen 562 (hier im Bild) Und 541 griffen an.



STURMPANZERVAGEN A7V

Potężny, masywny pojazd z liczną załogą , opracowany pospiesznie po pojawieniu się na froncie Czolów brytyjskich w 1916r . Zbyt mały prześwit i zbyt krótkie w stosunku do długości kadłuba podwozie powodowało, iż były niestabilne i źle sprawowały się w nierównym terenie.

Choć w grudniu 1917r zamówiono ich 100, przemysł niemiecki zdołał wyprodukować jedynie 20. Ich wady ujawniły się w pełni, gdy pierwszy raz użyto ich bojowo w marcu 1918 roku – zostały w tyle za piechotą, którą miały wspierać.



Załoga składała się z dowódcy, kierowcy, celowniczego, 2 mechaników i 6 obsług karabinów maszynowych, wszystkim było więc ciasno i niewygodnie.

Dane taktyczno-techniczne: załoga 18 ludzi, masa 33 500 kg, dł. 8m, szerokość 3m, wysokość 3m, zasięg 40 km, uzbrojenie działo kal. 57mm, 6xkm kal. 7,92mm, prędkość maksymalna na drodze 12,9 km/h, w terenie nie udało się osiągnąć nawet założonych 6 km/h.

Gaz – środki ochronne.



Aby atak gazowy się powiódł, potrzebny był lekki wiatr, który w przypadku natarcia z wykopanych pojemników musiał wiać w stronę wroga. Alarmowanie o nadejściu gazu, odbywało się poprzez bicie w dzwon alarmowy (Beaumont Hamel) lub w kawałek wygiętego metalu powieszonego na trójnogu. Ważną rolę odgrywały wystawione i czujne posterunki.

I WŚ okopy pełne szczurów. Tych prawdziwych….



Zebrane kompedium wiedzy:

Powrót

Michał Majewski © Wszystkie prawa zastrzeżone | Wrocław 2014