Znak LBanerZnak P
Pasek

Menu

Modelarstwo

Gotowe kolekcje

Warsztat

Historia

Kontakt

Linki


Powrót

Kolekcja Czołgi Świata - modele czołgów w skali 1:72

Kolekcja - Polskie Media Amer.Com SA



Nr.01.

M48A3 PATTON

Czołg będący głównym wyposażeniem wojsk pancernych korpusu marines w czasie wojny w Wietnamie.




Nr.02.

SdKfz 182 PzKpfw VI Ausf.B

Czołg będący głównym wyposażeniem ciężkich batalionów pancernych III Rzeszy w końcowym okresie II wojny światowej.




Nr.03.

M4(105) Sherman

Wersja amerykańskiego czołgu M4 Sherman uzbrojona w haubicę 105mm.




Nr.04.

T-34

Pułk pancerny 1. Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki, Ludowe Wojsko Polskie 1943r.




Nr.05.

PzKpfw V Panther

Czołg należący do 1. Dywizji Pancernej SS "Leibstandarte Adolf Hitler". Wóz SS-Hauptsturmführera Hansa Gruhlego, czerwiec 1944r.




Nr.06.

Merkava III

188. Brygada Pancerna "Barak", północny Izrael, 1990r.




Nr.07.

AMX-30B

Francuski czołg AMX-30B, należący do 501 eme RCC Rambouillet, Francja wrzesień 1982r.




Nr.08.

T-80BW

4 Dywizja Pancerna Gwardii ZSRR 1990




Nr.09.

M26 Pershing

Kampania F, 33. pułk pancerny, 3.Dywizja Pancerna




Nr.10.

M60A3 Patton

Czołg z 1. batalionu 37. pułku pancernego 1. Dywizji Pancernej, Niemcy 1982r.




Nr.11.

Cruiser Tank Mk. VIA CRUSADER II

W barwach brytyjskiej 1. Dywizji Pancernej, Libia 1942r.




Nr.12.

PzKpfw VI Ausf. E Tiger

Należał do 508. ciężkiego batalionu pancernego, Włochy 1943r.




Nr.13.

Jagdpanther (SdKfz 173)


Niszczyciel czołgów powszechnie został uznany za najlepszy w swej klasie pojazd bojowy II wojny światowej, Luksemburg 1944r.




Nr.14.

M1A1H1A Abrams


O nazwie własnej "Hubertus" z sekcji dowodzenia 4. batalionu 66. pułku kawalerii 3. Dywizji (Zmechanizowanej) Piechoty, Niemcy, sierpień 1987r.




Nr.15.

Type 61 - 1993

Czołg Type 61 z 10. pułku pancernego 8. Dywizji Piechoty, 1993r. Pojazd służący w Armii Zachodniej, z kwaterą główną w Kengun, w prefekturze Kumamoto na wyspie Kiusiu. Malowany w dwukolorowy kamuflaż typowy dla oddziałów pancernych Japońskich Sił Samoobrony od lat 90. ubiegłego wieku. Na wieży oznaczenia pułku.




Nr.16.

IS-2

Czołg ciężki, działąjacy w ramach 1. Frontu Białoruskiego, Niemcy, wiosna 1945r. Pojazd w malowaniu wyznaczonym dla maszyn biorących udział w operacji berlińskiej, na co wskazują biały pas wokół wieży i biały krzyż na dachu wieży. Symbol przynależności państwowej został częściowo zamalowany znakiem białego niedźwiedzia.




Nr.17.

Leclerc T5

Służący w ramach 6.-12. pułku kirasjerów 2. Brygady Pancernej w trójkolorowym kamuflażu NATO. Dowódca czołgu może korzystać z ośmiu peryskopów służących do obserwacji dziennej. Każdy z nich wyposażony jest w przełącznik, po którego naciśnięciu lufa armaty samoczynnie naprowadza się w kierunku obserowanego celu.




Nr.18.

M2 Bradley

Pojazd bojowy piechoty typu M2A1 Bradley pomalowany tzw. wspólnym kamuflażem NATO, wprowadzonym w jednostkach amerykańskich w 1987r. Nowy standard malowania, wykorzystujący farby o oznaczeniach: zielony FS30051, brązowy FS34094 i czarny FS37030, zaczęto stosować w wojskach USA od 1987r. Bradleye pokrywano nim już w fabryce, w mieście San Jose.




Nr.19.

Leopard 1

Pojazd pochodzi z transzy 106 czołgów tego typu, zamówionych przez rząd grecki w 1981 r. w ramach modernizacji armii. W służbie greckiej pojazdy tego typu malowane były w czterokolorowy kamuflaż, który stanowiły nieregularne plamy w kolorach ziemistym, ciemnozielonym, czarnym i piaskowym, przypominający schemat MERDC wykorzystywany w latach 70. XX wieku przez US Army.




Nr.20.

T-72


Czołg z później serii produkcyjnej w typowym kamuflażu armii irackiej (cały pojazd pomalowany na kolor jasnopiaskowy). Na fartuchach widoczny jest biały napis Asad Babli - "Lew Babilonu".




Nr.21.

M109A6 Paladin

Dla wiekszości entuzjastów sprzętu pancernego M109 pozostaje synonimem powojennej haubicy samobieżnej państw NATO. W służbie czynnej jest od ponad 40 lat, cały czas udoskonalany i rozwijany. Jeszcze przez mniej więcej 10 lat będzie główną haubicą samobieżną armii amerykańskiej. Takiej kariery mogłyby mu pozazdrościć znacznie liczniej produkowane podobne pojazdy armii radzieckiej i następnie rosyjskiej.




Nr.22.

Cromwell Mk IV UK - 1944

Charakterystyczną cechą malowania tego rodzaju czołgów biorących udział w operacji desantowej były znaki na wieży (stopnie z kompasu), będące pozostałością planu, który zakładał prowadzenie ognia wspierającego lądowanie z barek desantowych pozostających w wodzie.




Nr.23.

LVT(A)-1 Alligator - 1944 r.

Pojazd nosił nazwę własną SainT, był w całości malowany na kolor szary. Nazwa, wraz z powtórzonym numerem taktycznym A 16, wymalowana była na tylnej płycie kadłuba.




Nr.24.

Panzerkampfwagen III Aust. G (Sd. Kfz. 141)

W styczniu 1939 r. Wermacht złożył zamówienie na aż 1250 czołgów kolejnej wersji, Ausf. G (6/ZW), które po przejęciu w marcu dużej liczby czołgów czeskich zredukowano do 800 sztuk. Produkcję nowej wersji uruchomiono dopiero w kwietniu lub maju 1940 r. i do lutego 1941 r. zbudowano ok. 600 sztuk o numerach podwozia zawartych w bloku 65 001-65 950.




Nr.25.

T-55

Olbrzymią zaletą T-55 była jego nieskomplikowana obsługa i brak szczególnych rygorów technicznych, koniecznych do utrzymania gotowości bojowej. Czołgi tego typu nadal pozostają w rezerwie i na stanie jednostek bojowych wielu państw świata.




Nr.26.

StuG.III Ausf.G - 1944

Zaprojektowany zgodnie z wymaganiami Wehrmachtu w 1936 r., a do linii wprowadzony w 1940 r., wykorzystywany był na wszystkich frontach II wojny światowej, na których walczyła armia niemiecka. Używano go zarówno w roli artylerii samobieżnej, jak i niszczyciela czołgów.




Nr.27.

Mk. II Matilda - 1941

Czołg piechoty Mark II Matilda III o nazwie własnej "Gulliver" II, Libia 1941 r. Pojazd pochodzi z 7. Królewskiego Pułku Pancernego, otrzymał nietypowy kamuflaż, którego początki sięgają... malowania okrętów Royal Navy z czasów I wojny światowej. Jego proste, geometryczne linie miały "rozbić" sylwetkę czołgu, utrudniając nieprzyjacielowi jego wykrycie i namierzenie.




Nr.28.

M3 Grant Mk.I - 1943

Czołg M3 Grant, szwadron C3.Królewskiego Pułku Pancernego 4. Brygady Pancernej 7. DPanc., Al-Ghazala, maj 1943 r. Czołg otrzymał trójbarwne malowanie maskujące, składające się z oryginalnego koloru oliwkowozielonego, pozostawionego na górnych powierzchniach pojazdu, koloru piaskowego na większości powierzchni bocznych oraz nieregularnych plam barwy brązowej. Numer taktyczny w kolorze żółtym.




Nr.29.

Somua S35 - 1940

Pojazd w standardowym malowaniu fabrycznym, przewidzianym dla czołgów, które wyprodukowano na trzecie zamówienie rządowe. Kamuflaż składał się z plam w dwóch odcieniach zieleni, oddzielonych cienką czarną linią. Numery rejestracyjne pojazdów zaczynały się od M 10700. Poza numerem taktycznym na wieży i kokardami narodowymi na górnej płycie pancerza czołgi te byłypozbawione jakichkolwiek innych oznak.




Nr.30.

KW-1 - 1941

KW-1 z jednostki pancernej wchodzącej w skład Frontu Leningradzkiego, listopada 1941 r. Czołg w typowym malowaniu radzieckim. Jest pomalowany w całości na kolor zielony, na który naniesiono łatwo zmywalny kolor biały (wapno). W warunkach bojowych kolor ten bardzo łatwo się wycierał, co dawało efekt brudnozielonoszarego kamuflażu. Na wieży numer taktyczny i niezidentyfikowane oznaczenie, prawdopodobnie jednostki.




Nr.31.

SU-85- 1945

SU-85 w polskich barwach, służący w 1.baterii 13. samodzielnego pułku artylerii samobieżnej, kwiecień 1945 r. Działo jest w całości pomalowane na kolor zgniłozielony, standardowy kolor radzieckich pojazdów pancernych w czasie II wojny światowej (a także otrzymanych od ZSRR maszyn służących w jednostkach Ludowego Wojska Polskiego). Biały pas identyfikacyjny na kadłubie jest oznaczeniem wozów biorących udział w operacji berlińskiej.




Nr.32.

PzKpfw IV Ausf. G - 1943

Czołg w tej wersji posiada przednią płytę pancerną o grubości 80 mm. Cały kadłub pokryty zimmeritem pomalowano fabrycznie na kolor żółtobrązowy (Dunkelgelb RAL7028). W jednostkach docelowych załogi pojazdów uzupełniały ten kamuflaż rozmywającymi się plamami lub pasami w kolorach oliwkowozielonym (Olivgrun RAL 6003) i brązowoczekoladowym. (Rotbraun RAL 8017).




Nr.33.

Flakpanzer Gepard

Flugabwehrkanonenpanzer Gepard w standardowym malowaniu Bundeswehry z początku lat 80. Malowanie z tego okresu polegało na jednolitym pokryciu pojazdu farbą oliwkowozieloną. Numer taktyczny wozu znajduje się na tyle wieży, oznaczenie przynależności państwowej na jej przodzie.




Nr.34.

Chieftain Mk. V

Czołg pomalowany jest we wprowadzony w berlińskiej brygadzie kamuflaż miejski. Zaczęto go wykorzystywać w połowie lat 80.XX wieku. Specjalnie opracowany schemat malowania wzorowany jest na jednym z kamuflaży Royal Navy, używanym podczas II wojny światowej. Kanciaste bryły kolorów białego, szaroniebieskiego i brązowego doskonale spełniały swoje zadanie, dodatkowo wszystkie czołgi batalionu pomalowano dokładnie tak samo, ukrywając ich rzeczywistą liczbę przed wywiadem nieprzyjaciela.




Nr.35.

IS-3M armii egipskiej

Pojazd widoczny na zdjęciu działał w ramach 7.DP na półwyspie Synaj w 1967 r. Czołg pokryty jest w całości kolorem piaskowym.




Nr.36.

Churchill Mk. VII - 1944 r.

Pojazd pomalowany jednolicie ciemną farbą oliwkową, używaną na sprzęcie pancernym Wielkiej Brytanii. Czołg służył w 31. Brygadzie Pancernej Armii, rejon Reichswaldu, Niemcy, kwiecień 1945 r.




Nr.37.

M113 - 2003 r.

Transporter nosi nazwę własną "Why me", dodatkowo na osłonach karabinów maszynowych znajdują się nazwy "Happiness" i "Omerta". Nieoficjalne godło na burcie to postać z kreskówki, piesek Snoopy, strzelający z karabinu maszynowego typu Browning. Na tyle kadłuba pojazdu numer taktyczny "12", umieszczony obok kawaleryjskiego szewronu. Transporter w całości jest pomalowany na kolor ciemnozielony.




Nr.38.

SD.KFZ. 166 BRUMMBAR - 1944 r.

Pojazd należał prawdopodobnie do 216. Sturmpanzer Abteilung, w lutym 1945 r. działającego w ramach Dywizji Spadochronowej Grenadierów Pancernych "Hermann Goring 2", Prusy Wschodnie, luty 1945r. Pojazd pomalowany jest farbą w kolorze ciemnożółtym (dunkelgelb RAL 7028),na którą naniesiono plamy i linie w kolorze zielonym (olivgrun RAL 6003). Na pancerzu nadbudowy numer taktyczny 15 w kolorze żółtym. Pojazd - łącznie z wanną kadłuba - pokryty jest pastą antymagnetyczną zimmerit.




Nr.39.

SD.KFZ. 234/2 PUMA - 1944 r.

W barwach niemieckiej DPanc."Lehr" w okresie walk w Normandii w 1944r. Pojazd pokryty jest farbą o barwie ciemnożółtej, na którą nałożone są nieregularne pasy w kolorze ziemistobrązowym (RAL 6003). Numer taktyczny "111" (czerwony w białej obwódce) oznaczał pierwszy pojazd 1. plutonu 1. kompanii. Numer 1 widoczny na błotniku jest powtórzeniem numeru pojazdu.




Nr.40.

M13/40 - 1942 r.

Pojazd w całości jest pomalowany na kolor żółtopiaskowy (sabbia-przybliżony odpowiednik FS20260). Na burcie kadłuba namalowano za pomocą szablonu czarną baranią głowę, symbol dywizji. Na dachu wieży widoczny jest biały okrąg, będący znakiem szybkiej identyfikacji z powietrza, używanym przez siły włoskie.




Nr.41.

BTR-80 - 1999 r.

BTR-80 w malowaniu rosyjskiej 98. Dywizji Powietrznodesantowej, wchodzącej w skład KFOR, Prisztina, Serbia, 1999 r. Transporter otrzymał kamuflaż składający się z nieregularnych, dużych plam w kolorach piaskowym, szarym i khaki. Na burcie znajduje się napis "Russia" i numer taktyczny "343" w kolorze białym.




Nr.42.

AAV7A1 - 1991 r.

Pojazd należy do 15. Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej USA, która brała udział w operacji "Restore Hope" w Somalii w 1993 r. Transporter pomalowany w trzykolorowy kamuflaż, składający się z nieregularnych plam w kolorach zielonym (FS30051), brązowym (FS34094) i czarnym (FS37030).




Nr.43.

LAV-25

Pojazd w całości pomalowany na kolor piaskowy (FS33711), na burtach kadłuba numer ewidencyjny Korpusu Piechoty Morskiej w kolorze białym. Na niektórych zdjęciach z owego okresu pojazdy tego batalionu operujące w Iraku oznaczone były dodatkowo czarnymi szewronami, jednak brak dokumentacji fotograficznej pozwalającej umieścić takie oznaczenia na tym egzemplarzu.




Nr.44.

Centurion

Czołg służył w pułku "Life" Dywizji Jutlandzkiej, brał udział w manewrach "Eternal Triangle". Czołg to zmodyfikowana miejscowo wersja Centuriona Mk5, przezbrojona w armatę 105 mm L7A1, wyposażona w dalmierz laserowy i system kierowania ogniem produkcji niemieckiej. Schemat malowania nawiązuje do malowania brytyjskich wozów pancernych, różny jest tylko odcień zieleni.




Nr.45.

Sd.Kfz. 184 Elefant - 1944

Elefant dowódcy 3.kompanii z 653. batalionu ciężkich niszczycieli czołgów, lato 1944 r. Pojazdem dowodzil por.Franz Kretschmer. Wóz nie posiadał numerów taktycznych. Malowany w niestandardowy sposób, plamy farby czerwonoziemistej i zielonej, naniesione na kolorze podkładowym, były znacznie szersze niż malowane na innych pojazdach tego batalionu.




Nr.46.

Sd.Kfz. 186 Jagdtiger - 1945

Niszczyciel nosi kamuflaż typu "zasadzka". Na kolor ciemnożółty (podstawowy, RAL 7028) naniesiono mocno zarysowane szerokie pasy w kolorach RAL 6603(zielony) i RAL 8017 (brąz). Plamki imitujące światło słoneczne są w kolorze RAL 7028.




Nr.47.

M24 Chaffee - 1951

M24 chaffee o nazwie własnej "Skeeter". Pojazd pochodzi z 24.batalionu pancernego 13.DP, Niemcy 1945 r. Czołg w standardowym malowaniu amerykańskich pojazdów pancernych z tego okresu, cały w kolorze oliwkowozielonym. Znak rozpoznawczy w postaci gwiazdy i napis "Skeeter" na dole wieży są białe.




Nr.48.

Sd.Kfz. 167 Sturmgeschutz IV (StuG IV) - 1944

Sturmgeschutz IV z 10.dywizjonu dział szturmowych SS 10. DPanc. SS "Frundsberg", Normandia, sierpień 1944 r. Pojazd jest pomalowany na kolor ciemnożółty, na którym naniesiono drobne, nieregularne, zielone plamki. Brak pokrycia zimmeritem.


Powrót


Michał Majewski © Wszystkie prawa zastrzeżone | Kobierzyce 2009